תוכנית TechFactory הינה תוכנית להגדלת הפריון של מפעלי התעשייה בישראל.
באמצעות הכשרה חדשנית ופרקטית להטמעת שימוש בנתונים וטכנולוגיה מושגים מספר יעדים המאפשרים את הגדלת הפריון:
- הטמעת כלים רלוונטים ועדכנים לניהול המידע במפעל
- התייעלות באמצעות מעבר לתהליך קבלת החלטות מבוסס נתונים
- בניית אסטרטגיה שיווקית והתייעלות בתחום ההון האנושי
ההכשרה ממוקדת ואיכותית עבור מספר מצומצם של עובדי החברה. בסופה בוחר כל מפעל פרויקט לביצוע.
נושאים נפוצים לפרויקטים:
- שיפור וייעול תהליכי ייצור
- שדרוג השימוש במערכות מידע – דשבורדים, דוחות אוטומטים , פק"עות , מלאים ועוד
- בחינת נתח שוק
- רווחיות מוצרים
- אופטימיזצית הפצה
- מדידה והערכת עובדים
- ועוד
כל פרויקט מלווה במשך ששה חודשים ע"י מנטור המקנה כלים ותורם מניסיונו העשיר .
אדר שומרון, מנכ"ל BIyond, ליווה בשנה האחרונה שתי חברות שונות במסגרת התוכנית.
לסיכום החוויה – שאלנו שאלות.
- מה משך אותך להצטרף לתכנית TechFactory?
התחברתי לעקרונות הבסיסיים של התוכנית. הבולט בהם הוא ההירתמות לעזור לחברות מהעולם הישן בפריפריה, לעשות קפיצת מדרגה מבחינת דאטה וחדשנות. זה מרכיב בעל משמעות בעיניי בעיקר בתקופה זו.
עוד מניע היה העיניין והסקרנות להכיר סקטור שאינו חלק מהביזנס שלנו ביומיום. תעשיות יצרניות בסדר גודל קטן ובינוני אינן נמנות בין הלקוחות שלנו. נחשפתי לאתגרים חדשים ושונים מאלה שאני מכיר בעולמות העסקיים היומיומיים שלי.
- מהי הבשלות הנדרשת בעיניך מחברות המבקשות להצטרף לתהליך?
הייתי בוחר בשלוש נקודות עיקריות:
- דאטה לא רק באקסלים, אלא במערכות מידע מסודרות ומקובלות.
לא הכל חייב להיות ממוחשב, אבל לפחות התהליכים הקריטיים של ליבת העסק. זה בסדר גמור אם חלק מהקלטים לתהליך יהיו באקסל, אבל לא בניירות או בראשים של אנשים - פתיחות – לשינוי, לשיפור והתייעלות. לא תמיד קיים, יש התנגדויות ופוליטיקה
- נדרש ספונסר בכיר – רצוי מנכ"ל / בעלים
- מי הלקוחות שליוית במחזורים השונים?
במחזור הראשון – חברה תעשייתית בינונית ו-ותיקה בעוטף עזה, בינלאומית
במחזור השני – חברה תעשייתית קטנה ופרטית במפרץ חיפה, המייצרת ומייבאת לשוק המקומי
- מה היה המאפיין / הצורך / הערך המשמעותי שניתן מהתוכנית לחברות?
- עשיית סדר: בחלק מהמקרים ההנהלה בקושי נפגשת באופן שוטף, והתוכנית מחייבת אותם לשבת ביחד, לחשוב ולתכנן קדימה – וגם להתווכח ולא להסכים
- לחשוב לטווח ארוך: מכיוון שהפרויקט הוא חצי-שנתי, החברה צריכה לחשוב מה יותר חשוב ומה פחות, בהסתכלות קדימה ולא רק מה בוער עכשיו
- לחשוב דאטה: חברות כאלה בדרך כלל פחות מודעות לכוח שיש לנתונים ומה אפשר לעשות מהם, ובאיזה מאמץ
- מה לקחת מהחוויה? למי היית ממליץ ללוות בתוכנית?
החווייה מאוד מעשירה ומעניינת למי שלא עובד עם חברות תעשייתיות קטנות ובינוניות ביומיום.
מי שמשמש מנטור בתוכנית לומד המון על חברות כאלה ועל התמודדות שלהן – גם בשוטף, ובמיוחד בתקופת הקורונה.
הייתי ממליץ על תפקיד של מנטור למי שסקרן ללמוד ולחלוק מהידע שלו עם ארגונים מהסוג הזה. מנטור צריך ניסיון רב לאו דווקא בצד הטכני אלא יותר בהבנת תהליכים עסקיים ותקשורת עם מקבלי החלטות בארגונים.
זאת הזדמנות מצויינת לפרגן לתוכנית TechFactory שמקדישה המון זמן, מחשבה ותשומת לב להכנת תכנים איכותיים, בחירת החברות שבתוכנית וליווי המטורים. שאפו!