הרבה אנשים אומרים ש"Data הוא הנפט החדש", אך האם חברות ברחבי העולם באמת מסתכלות על Data כחלק בלתי נפרד מה- DNA העסקי שלהן? האם הן רואות Data לא רק כמשאב פנימי, אלא גם ככזה שיכול לשמש אותן חיצונית עם שותפים עסקיים ולקוחות, ואפילו כמוצר עצמאי שמניב הכנסות?
מספר החברות שהן Data Driven אמנם גדל, אין ספק בכך – אבל אולי לא באותה מהירות כפי שניתן היה להניח. אני מתרשם שחלק מהחברות רואות בעצמן Data Driven אבל למעשה הן לא, בעוד שחברות אחרות צריכות להיות Data Driven כדי לעשות עסקים ביעילות – אבל הן לא מבינות זאת ומפסידות כסף גדול, בהרבה מקרים גדול יותר ממה שהן מתארות לעצמן…
אז מה בעצם המשמעות של "Data Driven"?
אני נפגש באופן קבוע עם חברות רבות ושונות, ואני בוחן איך כל חברה מתייחסת, מטפלת וממנפת את ה-Data שלה.על בסיס הניסיון הזה אני מציע להשתמש בכמה כללי אצבע פשוטים כדי לזהות איזה חברות הן באמת Data Driven:
הבנת ה Data
חברות שהן Data Driven באמת מבינות את ה Data שלהן, ולעומק: הנתונים שהחברה מייצרת ומקורותיהם, העשרות נתונים (ממקורות פנימיים ו/או על ידי שימוש במאגרים של צדדים שלישיים), איכות הנתונים, מבנה הנתונים, המשמעות העסקית של הנתונים, וכו'.
אסטרטגית ה Data
לחברות שהן Data Driven יש תוכניות לטווח קצר ולטווח ארוך איך למנף את ה-Data שלהן לצרכים עסקיים, אשר סוללות את הדרך למיצוי מקסימלי של הפוטנציאל של ה-Data. בחלק מחברות אלה יש ל-Data "בעל בית" סביב שולחן ההנהלה בדמות CDO (Chief Data Officer), אבל לדעתי זה אינו תנאי הכרחי על מנת שחברה תהיה Data Driven.
שימוש ב Data
חברות שהן Data Driven עושות שימוש נרחב ואינטנסיבי ב-Data שלהן – הן פנימית והן חיצונית.
שימוש פנימי נועד בדרך כלל לזיהוי דרכים לשיפור המוצר, לביצוע אופטימיזציות, למציאת דרכים טובות יותר להגדיל את ה-Engagement של משתמשים ולשיפור ביצועים (לדוגמא: שיפור יחס ההמרה). כל אלו משפרים את ההכנסות.
בנוסף, חברות אלו משתמשות ב-Data חיצונית, על ידי כך שהן מאפשרות לשותפים עיסקיים וללקוחות לגשת למידע רלוונטי שנותן להם ערך (למשל נתוני שימור ומוניטיזציה), או אפילו על ידי כך שהן "אורזות" Data כמוצר. מוצר Data יכול להיות חלק מחבילת מוצרים רחבה יותר, או מוצר עצמאי שמביא הכנסות בזכות עצמו.
האם החברה שלך Data-Driven?
האם אתה באמת ממצה את מלוא הפוטנציאל העסקי של ה-Data שלך?
אף פעם לא מאוחר מדי למצוא דרכים חדשות לשפר את השורה התחתונה שלך, על ידי מימוש הפוטנציאל העסקי של ה-Data שלך!