'האינטרנט של הדברים' (IoT) – או כמו שרבים קוראים לו כיום 'האינטרנט של כל הדברים'
(IoET) וביג דאטה , הם אולי שני הנושאים הטכנולוגיים המדוברים ביותר בשנים האחרונות. במאמר זה אעסוק בקצרה בקשר בין שני התחומים הללו ובתועלות האפשריות של השילוב ביניהם עבור ארגונים ועסקים.
מהו " האינטרנט של הדברים "?
האינטרנט של הדברים הוא מערך של חיישנים המקושרים לאינטרנט, העשויים להיות מחוברים למגוון עצום של 'דברים'. חיישנים אלה יכולים בצע מגוון רחב של סוגי מדידות, החיבור שלהם לאינטרנט יכול להיות חוטי או אלחוטי ו-'הדברים' יכולים להיות חיים או דוממים, העיקר שניתן יהיה לחבר אליהם חיישנים.ביג דאטה הוא מונח המתייחס לבסיסי נתונים גדולים במיוחד, המכילים מידע בפורמטים שונים – מובנה ולא-מובנה – אשר מגיע במהירות רבה ממגוון מקורות. מעבר ליכולתם של פתרונות ביג דאטה לטפל בנתונים אשר טכנולוגיות עיבוד נתונים מסורתיות אינן מסוגלות לטפל בהם, מהותם הנה יצירת ערך עסקי לארגון ותרומה לשורת הרווח שלו.
הכול מתחבר
הקשר ההדוק בין שני התחומים הללו מובן מאליו: מיליארדים של 'דברים' המחוברים לאינטרנט מפיקים כמויות חסרות תקדים של מידע, אולם הפקת הנתונים בפני עצמה לא מבשרת על מהפכה. על פי הדו"ח שפרסמה חברת EMC המתמחה באספקת פתרונות אחסון וניהול מידע בשיתוף עם חברת המחקר IDC, חברות וארגונים זקוקים למידע שהוא: נגיש, זמין בזמן אמת, משמעותי ובעל יכולת להשפיע על מהלכים. רק שילוב בין הנתונים המיוצרים על ידי 'האינטרנט של הדברים' לבין פתרונות ביג דאטה המסוגלים לאגור, לנהל ולנתח את הנתונים הללו בזמן אמת – יוכל להפוך את הנתונים הללו למידע בעל ערך עסקי אמיתי.
היבטים טכנולוגיים
העובדה שהחיישנים המרכיבים את 'האינטרנט של הדברים' יכולים להתחבר לרשת באופן אלחוטי, הופכת את טכנולוגיית האחסון בענן (Cloud) למרכיב חיוני במיוחד. הנתונים נשלחים באופן רציף מהחיישנים ומערכות המדידה המחוברים ל-'דברים' ניידים או נייחים, אל מערכי אחסון בענן ומאפשרים ניתוח, הפקת תובנות ומשלוח התראות ומידע בזמן אמת.
הדוגמאות הבאות מייצגות מספר שימושים לשילוב מוצלח בין 'האינטרנט של הדברים' לבין ביג דאטה:
על הכבישים
UPS, אחת מחברות שילוח המטענים הגדולות בעולם, משתמשת בחיישנים ובניתוח של ביג דאטה כדי לחסוך בהוצאות, לשפר את היעילות ולצמצם את ההשפעה של פעילותה על איכות הסביבה. החיישנים המותקנים על משאיות החלוקה של החברה מודדים את מהירות הנסיעה, צריכת הדלק, מספר העצירות ומצב המנוע. על פי המידע שפרסמה החברה החיישנים הללו מותקנים ביותר משמונים אלף כלי רכב ואוספים כמאתיים פריטי מידע מכל משאית בכל יום. ניתוח הנתונים הללו מאפשר לחברה לקצר את זמני המשלוחים, לחסוך בדלק ולצמצם את הפגיעה באיכות הסביבה.
דרך נוספת בה UPS עושה שימוש בביג דאטההיא באמצעות פרויקט אוריאון. מערכת זו, המשתמשת בנתונים של מאות מיליוני כתובות, לצד מידע הנאגר במהלך המשלוחים, מאפשרת לשפר ולייעל את מסלולי החלוקה. עד סוף שנת 2017, צופה החברה, ימפה הפרויקט את כל הדרכים בצפון אמריקה.
באוויר
חברת התעופה Virgin Atlantic אימצה את IoT במטוסי הבואינג 787 ובמערכות הובלת המטענים שלה. בכל מטוס מותקנים חיישנים המחוברים לרשת ואוגרים כמויות גדולות במיוחד של מידע. לדברי מנהל מערכות המידע של החברה, כל אחד מהמטוסים הללו מפיק כחצי טרה-בייט של נתונים בטיסה. טכנולוגיות לניתוח ביג דאטה מאפשרות לחברה לנצל את כמות הנתונים האדירה הזו כדי לחזות מראש את הצורך בעבודות אחזקה במטוסים, שיפור יעילות הטיסות וצמצום צריכת הדלק.
בחנות התכשיטים
רשת חנויות התכשיטים Alex And Ani התקינה בחנויות חיישני בלוטות' המסוגלים לעקוב אחר תנועותיו של כל לקוח ומאפשרים לרשת לנתח אותן ולהציע לכל לקוח הצעות מותאמות אישית לטלפון החכם שלו עם כניסתו לחנות. בנוסף, מיישמת הרשת מערכת נוספת המנטרת את תנועת הלקוחות כולם ומפיקה מעין 'מפות חום' (Heat Maps), באמצעותן יכולים אנשי הרשת לשפר את סידור המוצרים על המדפים השונים במטרה להגדיל את המכירות.