סקר שערכה לאחרונה חברת NewVantage Partners מגלה שהמכשול העיקרי העומד בפני ארגונים המבקשים להפוך למונעי דאטה (Data-Driven) הוא התרבות הארגונית שלהם, ולא אתגר טכנולוגי כפי שניתן היה אולי לצפות. במרבית הארגונים מדובר בשינוי פרדיגמה – לא פחות!
היכולת של הארגון ואנשיו להסתגל לשינוי תרבותי ולשינויים בכלל היא הגורם המרכזי המאפשר להפוך לארגון מונע דאטה, כך חושבים כ-92% ממנהלי תחום הדאטה והאנליטיקה בארגונים שהשתתפו בסקר. לסטארטאפים וחברות חדשות שקמות בימים אלה יש הזדמנות לעצב את התרבות הארגונית מתוך מחשבה מלכתחילה על בניית הארגון כמונע דאטה, אך הטמעת שינוי תרבותי בחברות גדולות וותיקות לא מתרחשת בן לילה, וצפויה לקחת זמן.
זה לא חדש שתרבות ארגונית משחקת תפקיד מרכזי בהצלחת המעבר לארגון מונע דאטה. אבל בשנתיים האחרונות המעבר הזה נדרש יותר מתמיד, עקב שני שינויים עיקריים שחוללה הקורונה: ההבנה כי צריך להסתמך על נתוני אמת כדי לקבל החלטות עסקיות מושכלות ושקולות, והצורך של משתמשים עסקיים לקבל החלטות בצורה יותר גמישה ואג'ילית (Business agility), באמצעות self-service.
סדרה של אתגרים
מספר אתגרים בולטים הופכים את המעבר למורכב כל כך:
- הפיכת הנהלת הארגון למונעת דאטה. חברות ממנות מנהלים לתחום הדאטה, כגון Chief Data Officer או Analytics Officer, אך רק כ-40% מהחברות מדווחות שהתפקיד אכן מבוסס ומצליח בארגון. שיעורי ההצלחה הנמוכים יכולים להיות תוצאה של קושי בהגדרת התפקיד או תחומי האחריות של בעל התפקיד, כפילויות בין מספר בעלי תפקידים, או מאבקי כוח פנימיים, מה שמכונה "פוליטיקה ארגונית".
- כאמור, למעלה מ-90% מהנשאלים עדיין רואים בתרבות הארגונית חסם לשינוי. לכן נדרש מיקוד ארגוני בנושא השינוי התרבותי ועבודה עם אנשי הארגון על הסרת חסמים. שינוי כזה מתחיל בשינוי תפיסתי והפנמה שלא מדובר בהוספה של עוד טכנולוגיה, דשבורד או דו"ח. התהליך כרוך בשינוי ההתנהלות של כל אחד מהעובדים, לכל אורך הפירמידה ודורש חשיבה מחודשת, הגדרה ברורה של ערכי הליבה של הארגון, והטמעתם מחדש.
- כמויות הנתונים גדלות באופן אקספוננציאלי. הדאטה מגיעה מהרבה מקורות ובמגוון פורמטים (טקסט, קול, תמונה, מספרים וכיוב') וקשה יותר ויותר לאסוף אותה ולהפוך אותה למובנית, מדידה ושימושית. כאשר המידע זורם בכל הארגון ולא תמיד עם גבולות ובעלות ברורה, קשה הרבה יותר לנהל את הדאטה.
- Data Governance – משילות נתונים. שימוש וטיפול אחראי ואתי בדאטה הוא אחד האתגרים הגדולים בתחום הדאטה מזה שנים רבות. אבל עקב הגידול בכמויות ומקורות הדאטה והתפתחות הרגולציה בשנים האחרונות (GDPR, חוקי הפרטיות ועוד) האתגר רק הולך ומתעצם. לפי הסקר, רק כ-22% ממנהלי הדאטה והאנליטיקה בארגונים סבורים שהתעשייה עושה מספיק בנושא גיבוש סטנדרטים ושמירה על האתיקה בתחום הדאטה וה-AI.
יש מה לעשות
למרות האתגרים הרבים והמורכבים, לארגונים שרוצים להמשיך להיות תחרותיים אסור להתעכב בתהליך הפיכתם לארגון מונע דאטה, והם חייבים למצוא את הדרך להתקדם לעבר המטרה. הנה מספר צעדים שיכולים לעזור לקדם את התהליך בארגון בדרך זהירה ואחראית:
- לאתר ספונסר ארגוני בכיר – רצוי עסקי – שיוביל את שינוי הפרדיגמה
- להכיר בכך שהשינוי הוא תהליך טרנספורמציה שלוקח זמן ושצריך לתכנן ולנהל אותו, ולפתח חזון לטווח הארוך.
- ליישם תהליכים ארגוניים שיאפשרו שינוי תפיסתי ודרכי חשיבה בקרב ההנהלה והעובדים בכל הקשור לדאטה בארגון.
- להתייעץ עם מומחים בלתי תלויים ולהעזר בהם לכל אחד מן הצעדים הללו.
- ליישם פרויקטים קטנים ומהירים שמאפשרים התקדמות וצבירת ניסיון – גם אם הם נכשלים.
המפתח להצלחת התהליך טמון קודם כל באנשים. זהו תהליך שכרוך באי וודאות רבה ובהטמעת מרכיבים חדשים וחדשניים בארגון. לכן, כדאי ללמוד מניסיונם של אחרים ולהסתמך על פתרונות שנוסו במקומות אחרים והוכחו כמוצלחים. אנשי מקצוע חיצוניים יכולים להביא את הניסיון, הפרספקטיבה והמבט מבחוץ שמאפשר להשתחרר מקונספציות ושיקולים לא ענייניים, אשר עלולים להפריע בבחירות ובהחלטות המשמעותיות לתהליך. בחירת הטכנולוגיות הנכונות ויישום מהיר של פרויקטים קטנים היא שלב משלים בתהליך, שהוא אומנם משמעותי, אך אינו יכול להיות נפרד מהתהליך התרבותי-אנושי.