כסטארטאפ צעיר יש לכם את ההזדמנות לנהל את הדאטה שלכם בצורה נכונה מתוך הבנה שיום אחד, כנראה קרוב מן המצופה, גם אתם תתמודדו עם טרה בייטים של דאטה, ואולי אף יותר.
הנה 8 טעויות נפוצות וכיצד ניתן להמנע מהן שחשוב להכיר כבר בתחילת הדרך
בכל יום אנחנו מייצרים 2.5 קווינטיליון (מיליארד מיליארדים) ביטים של מידע, כך ש-90% מכל המידע בעולם כיום נוצר בשנתיים האחרונות בלבד, אז תארו לעצמכם מה קורה היום. מה עושים עם כל המידע הזה? בפועל נוצר מצב בו ארגונים אוגרים מעט מדי או יותר מדי מידע, נפטרים משדות חשובים או מוציאים כספים רבים על אחסון מידע מיותר. כסטארט-אפ צעיר יש לכם את ההזדמנות לנהל את הדאטה שלכם בצורה נכונה מתוך הבנה שיום אחד, כנראה קרוב מן המצופה, גם אתם תתמודדו עם טרה בייטים של דאטה, ואולי אף יותר. להלן כמה אתגרים והמלצות בדרך לניהול נכון ולמינוף הדאטה לתועלת הביזנס, ממש מ-Day One.
1. מרבה נכסים מרבה דאגה
רבים נוהגים היום לאסוף ולאחסן את כל הדאטה שהם מפיקים, גם משום שלעיתים קל יותר לאסוף את כל הדאטה, מבלי לסנן מראש, וגם מתוך הנחה שאין לדעת איזה מידע וידע בעלי ערך מסתתרים שם, ואילו תובנות יכולות להיגזר ממידע זה בעתיד. מצד שני, נפחי המידע שניתן לאגור הם בלתי מוגבלים ואיסוף בלתי יעיל, לא רק שלא יועיל לנו בעתיד אלא במקרים מסוימים עלול אף להזיק.
הפתרון: נסו לעבוד עם Small Data ולא עם Big Data. הגדירו מדיניות לאיסוף ואחסון דאטה והתמקדו במה שבאמת הכרחי לבעיה העסקית איתה אתם מתמודדים. נסו לתכנן קדימה, עד כמה שניתן, סננו את המידע בהתאם לרלוונטיות שלו, וכך תוכלו להפיק ממנו ערך רב יותר, בפרק זמן קצר יותר ובעלות נמוכה משמעותית.
2. מיקוד עיסקי
סטארט-אפ, כמו ארגון גדול וותיק, יכול בקלות ללכת לאיבוד בבואו לחפש את הבעיות העסקיות המהותיות ביותר והמקדמות ביותר עבורו. לכן, רגע לפני שתיישמו את המלצה מס’ 1 נסו לדייק ולשים את האצבע על מספר מצומצם של בעיות עסקיות (Business Cases), מוגדרות היטב. בשלב הבא ניתן יהיה לגזור על בסיס הבעיה העסקית משימות טכנולוגיות קונקרטיות, אשר עם השלמתן יתנו אינדיקציה האם הושג היעד העסקי ומה ה-ROI.
הפתרון: בחנו את הטכנולוגיה שבחרתם, בזמן אמת, סביב 2, 3 בעיות עסקיות רזות, לא מורכבות מדי, אבל כאלה שמביאות ערך אמיתי. במסגרת הפיילוט תגיעו למסקנה האם הטכנולוגיה הנבחרת מתאימה לצרכים שלכם או שיש להחליפה, ובמקביל תמצאו מענה לבעיה העסקית שהגדרתם ותייצרו ערך עסקי.
3. כדי שירד גשם, צריך לראות עננים
ראשית צריך שיהיה ברור כי את הדאטה צריך לאחסן במקום בטוח מצד אחד ונגיש מצד שני, מן הרגע הראשון. אחסון של דאטה בחוות שרתים פיזית הוא יקר ובלתי גמיש, וודאי שאינו רלוונטי לסטארט-אפ צעיר. השימוש בשירותי ענן זול היום ומקנה גמישות רבה ותמיכה בגידול או בכיווץ של דאטה, מעכשיו לעכשיו. היום אף אפשר לראות לא מעט ארגונים שעשו את המעבר האמיץ מאחסון בחוות שרתים פיזית לאחסון בענן. גם בישראל, כבר לפני שנה אישר המפקח על הבנקים לבנק לאומי להקים מערכת CRM מבוססת Salesforce בענן.
הפתרון: בחנו את ספקי הענן השונים ובחרו לכם ספק אמין שהולם את הגודל שלכם ואת הצרכים שלכם ואם כבר אתם הולכים על זה, הכירו לעומק את שלל השירותים של ספק הענן והשתמשו בהם בצורה מושכלת. שכן התחרות בתחום שירותי הענן בשיאה, המחירים נחתכים ושירותי דאטה ואנליטיקה חדשים ומעניינים צצים כפטריות אחר הגשם.
4. מנהלים את ה-Data
על מנת להבטיח תובנות איכותיות, לא די באיסוף דאטה אלא יש להשקיע מחשבה ומאמצים באיסוף של דאטה איכותית, בטיוב מאגר הדאטה הקיים, ובכלל בקביעת סטנדרטים ובניהול הדאטה, וזאת כדי להימנע ממצב של Garbage in – Garbage out.
הפתרון: הטמיעו תרבות ארגונית מבוססת דאטה והשקיעו תשומת לב ומשאבים ברכישת פיתרון איכותי לאיסוף נתונים ועיבודם, גם אם נדמה לכם שזה לא קריטי בתחילת הדרך. אתם תודו לעצמכם בהמשך.
5. דור הפייסבוק
הכלכלה הדיגיטלית מציבה בפנינו אתגרים חדשים ורבים. בעידן של רשתות חברתיות ושימוש נרחב במובייל, נפחי המידע וקצב ייצור המידע יכולים להכביד מאד על הסטארט-אפ הצעיר. יחד עם זה ההבנה כי למידע בלתי מובנה יש משקל חשוב, לפחות כמו למידע מובנה, אם לא יותר, היא הבנה מכוננת בחיי הסטארט-אפ.
הפתרון: להשתלט גם על המידע הבלתי מובנה בצורה שיטתית ולבחור בטכנולוגיות Big Data (כגון: Hadoop, Cassandra, Spark, ElasticSearch וכד’) המתאימות לאיסוף וניתוח מידע מסוגים שונים, לרבות זיהוי של סנטימנטים מצד אחד אך נטרול של מידע בלתי רלוונטי מצד שני.
6. אל תמציאו את הגלגל
סטארטאפים אוהבים לפתח כלים חדשים ולנסות להשתלט על כל התחומים בכוחות עצמם, לעיתים שלא לצורך. חשוב להבין שכיום השוק מוצף בטכנולוגיות וותיקות ומוכחות וגם בטכנולוגיות חדשות ומאתגרות. חשוב מאד לשמור על ערנות ובקיאות, להכיר את הטכנולוגיות ולרתום אותן לשימושכם.
הפתרון: השקיעו את מירב הידע והעבודה שלכם בפיתוח תחומי הליבה שלכם והשתמשו ביועצים ובמומחים כדי להשתלט על הנושאים התומכים. התייחסו לנושא הדאטה כמו שאתם מתייחסים למשל לנושא הפיננסים, כפי שאתם בוחרים ברואה חשבון אמין ומנוסה כך בחרו לכם יועץ ביג דאטה, בעל מומחיות וניסיון, והיעזרו בו כדי לעשות את הצעדים הראשונים בתחום.
7. ראייה מערכתית וחשיבה יצירתית
לעיתים למידע שאתם אוספים יש ערך רב, לאו דווקא עבורכם, אלא עבור אחרים. תמיד קיימת האפשרות כי כעבור פרק זמן מסוים בחיי הסטארט-אפ תבנו מאגר מידע איכותי, שיעניין חברות אחרות, ואז תוכלו לסחור בו, כפי שעושות לא מעט חברות היום, ולהפיק ערך כלכלי, ככה על הדרך, לצד הפעילות המרכזית שלכם, ומבלי להפריע לה.
הפתרון: התייחסו ברצינות תהומית לכל סוגי המידע שאתם יכולים לאסוף, וכאמור יישמו את כל ההמלצות הקודמות: קביעת מדיניות, טיוב מידע וניהול דאטה מחושב ומבוקר. אחרי שתעשו את כל אלה היו יצירתיים, צאו מהקופסה וחשבו מי יכול להפיק ערך מבסיס המידע שבידכם. פיתוח של מוצרי דאטה הוא טרנד מאוד משמעותי של השנים האחרונות.
8. ללמוד מניסיון העבר
לפני 10 שנים מערכות ה-CRM היו הלהיט החדש. ארגונים לא יכלו להרשות לעצמם שלא להטמיע מערכת כזאת ואילו סטארט-אפים, שרצו להוכיח בשלות, השתמשו בפתרונות CRM קטנים יותר, אבל כולם, קטנים כגדולים, התייחסו לכל הנושא בהדרת כבוד ובהפניה של תקציבים גדולים. בדיעבד חלחלה ההבנה כי כל תשומת הלב הושקעה בבחירת כלים ותוכנה יקרה, במורכבות ההטמעה ופרויקטים מסוג אלה התארכו על פני חודשים. מה שהוחמץ ברוב המקרים זו ההתמקדות וההבנה של צורכי העסק וההנהלה. אותו דבר יכול לקרות גם בעידן הביג דאטה.
הפתרון: זכרו תמיד כי המטרה העיקרית היא להביא ערך עסקי לסטארט-אפ, וכי הטכנולוגיה היא האמצעי, ולא להפך. הביזנס צריך פתרונות זריזים שמביאים ערך עסקי אמיתי – לאו דווקא פתרונות מושלמים.