מחכים ליום שאחרי? ייתכן שהיום הזה כבר כאן.
מדינות רבות הפנימו כי העולם העסקי והארגוני, עומדים להשתנות בצורה משמעותית לאור המשבר. אנו עדים למגמה זו כבר בטווח הקצר, עובדים רבים נדרשים לעבוד בצורה מקוונת מהבית או ממשרדים מרוחקים. בטווח הארוך יותר לקוחות מתחילים להתרגל לצרוך מוצרים ושירותים מחברות באופן דיגיטלי. אפשרות זו פותחת בפני חברות הזדמנויות לאיתור שווקים חדשים ברחבי הגלובוס, ולחיזוק הקשר עם שווקים חדשים.
ההתפתחות העצומה ביכולות איסוף המידע של חברות, פתחה עולם חדש ואפשרה לארגונים רבים ברחבי הגלובוס לנתח מידע זה לשימושים שונים. כיום, אנו עדים ליתרונות ניתוח מידע רפואי כדי לזהות קשר בין מתן תרופה אחת לטיפול במחלות שונות. ניתן לראות כיצד עיבוד וניתוח מידע מהיר ויעיל מסוגל להשפיע על תוצאות הבחירות במדינות שונות. לא בכדי חברות מוצר רבות (חברות סטארט-אפ) ממנפות את המידע הרב הנאסף ממקורות שונים, כדי לפתח מוצרים ושירותים. לדוגמה, בתחום הפרסום באינטרנט ניתן לזהות את השימוש של חברות באיסוף דאטה משמעותי מלקוחות, עיבודו והנגשה של הניתוח והתובנות חזרה ללקוחות. כך נבנים מוצרי הדאטה המתקדמים ביותר בשוק.
הסוד הטמון במוצרי הדאטה אינו רק באיסוף ושמירת המידע. פעולה זו יכול לבצע כל מסד נתונים בסיסי עם מעט קוד תכנות המושך את המידע. העוצמה האמיתית של מוצרים אלה היא הפקת התובנות מהמידע. אם יהיו בידכם כל נתוני המכירות הגולמיים של חברות כמו "אפל" או "פורד" לא תוכלו להפיק מהם הרבה ידע, אך אם הם ינותחו בצורה נכונה, ויוצגו בפני מקבלי ההחלטות בחברות בתחום התקשורת או הרכב, באמצעות גרפים מתאימים הם יאפשרו לזהות מגמות צריכה, שיכולות להשפיע על תכנון מוצרים חדשים או השקעה נוספת במוצרים קיימים. דוגמה נוספת לכך היא חברה המפתחת מצלמות לניטור מידע. יחודו של המוצר אינו המצלמה עצמה או איכות הצילום, אלא תוצאות הניתוח החכם של הדאטה הנאסף על ידי מצלמה זו.
בתקופה כזאת, אנחנו מזהים בטווח הקצר והבינוני מספר משימות הכרחיות לחברות ולעסקים שרוצים לשרוד ואף לצמוח מהמשבר וניתנות להשגה באמצעות דאטה :
- המשכיות עסקית וחזרה הדרגתית לשגרה חדשה
כעת בעלי העסקים הקטנים והצוות הניהולי בארגונים הגדולים, צריכים לשאוף להמשכיות עסקית ולהסתגלות הדרגתית לשגרה החדשה. עבור חלק מהעסקים לא יידרש כל שינוי, אך מרביתם יצטרכו להתחיל לזהות את נקודות החולשה של העסק כיום.
האם ישנם מוצרים שלא ניתן לשווק בחודשים הבאים? אם כן, האם ניתן להתפתח ולייצר או לשווק שירותים ומוצרים חדשים? האם העסק צריך להתחיל לזהות פתרונות מימון להחזרת תזרים המזומנים או שקופת המזומנים מלאה וניתן להמשיך כרגיל? באמצעות שימוש מושכל במידע הרב הקיים בכל ארגון, ניתן לענות על שאלות אלו ואחרות.
- התאמה עסקית למציאות החדשה היא צו השעה
אם העסק צריך לבצע שינויים כלשהם, כדי להתאים את עצמו למציאות החדשה, יש למפות את השינויים ולהגדירם ויש לבחון איך משתמשים בנכסים הקיימים למיקסום הפעילות העסקית.
נכסים אלה יכולים להיות, בין השאר, מערכות המידע בעסק הכוללות פרטי לקוחות, מוצרים ושירותים פוטנציאליים, מידע ממקורות חיצוניים וכל דבר שיכול לתרום להסתכלות אינטגרטיבית רחבה על הארגון ועסקיו.
עסקים צריכים להבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. המציאות החדשה מחייבת התנהלות עסקית אחרת: יותר ניהול סיכונים, יותר בחינה שיטתית של הזדמנויות וסיכונים, וגם יותר גמישות מחשבתית. כל זה מחייב כלים תומכים לקבלת החלטות.
- משבר הקורונה חשף את הצורך לבצע בדיקת מערכות כללית לצורך מקצה שיפורים
אחד היתרונות לארגון בתקופה זו הינה היכולת לבצע בדיקת מערכות כללית. בתקופה זו חברות רבות זכו לבחון את הפרוטוקולים הקיימים במבחן המציאות. כעת, עומדת בפניהן ההזדמנות להפיק לקחים, לדייק ולתקן את השימוש בנכסי המידע של הארגון.
חשוב לדעת כי שימוש נכון בנכסי המידע בארגון אינו פרויקט חד פעמי אלא תהליך מתמשך. הוא אינו מסתכם בבניית מערכת או בביצוע פרויקט טכנולוגי. הוא תלוי בהטמעה מוצלחת ובשינוי התרבות הארגונית. לכן חשוב לקחת בחשבון פרמטרים אלה בשלבי התכנון ולכלול אותם כחלק בלתי נפרד מהפרויקט.
דוגמא של לקוח מתחום הביטוח לשימוש בדאטה ואנלטיקה :
חברה בינונית שעברה בהדרגה מעולמות שמרנים להכנסת אפליקציה ושירותים דיגיטליים, כולל ביטוחי רכב ודירה באמצעות האינטרנט, ב"מסלול ירוק" ובתמחור מיוחד.
התחרות בין החברות מחדדת את הצורך לאפיין את הלקוח הקיים.
כידוע, עלות שימור לקוח נמוכה מעלות גיוס לקוח חדש, אך עם זאת, חשוב לדעת מה הפוטנציאל הגלום בכל לקוח להגדלת מכירות מהתאמת מוצרים ייעודים והצעות ערך ועד ניהול לקוח – גם אם בקבלת החלטה מושכלת כי נטישה עדיפה על שימור לנוכח רווחיות או ניהול סיכונים.
ללקוח יש מוקד טלפוני שטרם עבר למענה באמצעות בוטים, ולכן התייעלות השירות במוקד מבחינת זמני מענה, משך שיחה והעלאת שביעות רצון לקוחות דורשת כלים ניהוליים.
המענה המוצע ללקוח כולל:
- הקטנת סיכויי הנטישה – ע"י שימוש באלגוריתם חיזוי המשכלל פעולות לקוחות לפני נטישה ומתריע.
- הגדלת מכירות – נבנית מערכת דירוג לקוחות עפ"י פרמטרים עסקיים המאחדת מדדים ויעדים ומגדילה את אפקטיביות המכירה.
- שיפור " מסע לקוח" – העשרת פרופיל הלקוח ממקורות פנימיים וחיצוניים , משפיעה באופן משמעותי על מדד בריאות הלקוח.
- מינוף שיווק – בניית פרופיל לקוח 360 וחלוקה לסגמנטציות .ערוצי השיווק נתמכים בפעילות מבוססת דאטה.
- בניית מודל " תמחור חכם" – מותאם לקוח/ פעילות/ עלויות
- הגדלת האפקטיביות במוקדי השירות הטלפוניים – איתור ובניה של "אבני הדרך" הנדרשים לתהליך אפקטיבי מבוסס ניתוח מידע הן מול הלקוחות והן מול עובדי המוקד.
לסיכום, מוצרי מידע מסוגלים להפוך מידע גולמי ממקורות שונים לנכס משמעותי של הארגון באמצעות ניתוח חכם והפקת תובנות משמעותיות. ניתן להשתמש ביכולות אלה כדי להגדיל את היעילות בארגון, למקסם רווחים ולקבל יתרון משמעותי על המתחרים בתעשייה.