טכנולוגיות ביג דאטה כבר משנות את התעשייה ואת עולם העסקים. במגזרי הקמעונאות, הטלקום, התעשייה וגם במגזר הממשלתי והרפואי מנצלים את הביג דאטה ומנתחים אותה על מנת למצוא אנומליות מעניינות מצד אחד וקורלציות יצירתיות מצד שני, לתועלת העסק ולשיפור השירות. גם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וגורמים פיננסים אחרים כבר מבינים את הערך הטמון בביג דאטה ושוקדים כעת על הטמעה של פתרונות ביג דאטה אך מי שמתמהמה קצת מאחור, אבל בהחלט כבר מבין את הערך, זה עולם הביטוח.
דווקא בעולם הביטוח המבוסס על הערכה של סיכוי לעומת סיכון – ביג דאטה יכול לעבוד מצוין. מצד אחד, הלקוחות רוכשים פוליסות על בסיס הערכות של נזקים עתידיים שעלולים להיגרם להם, ומצד שני, הסוכנים או חברות הביטוח מוכרים ביטוחים על בסיס הערכות של עלות התביעות העתידיות. אלה גם אלה, היו שמחים אם היה עומד לרשותם כלי שהיה עוזר להם לבצע הערכות סיכון שתהיינה קרובות למציאות ככל שניתן.
לכלי הזה קוראים ביג דאטה. איסוף מידע שוטף אודות ההרגלים ואורח החיים של המבוטח יכולים לאפשר לחברת הביטוח לבנות פרופיל של המבוטח וכך לחזות באופן מדויק יותר את העתיד שלו – האם הוא נוטה לקחת סיכונים? איך הוא נוהג? איזו פעילות ספורטיבית הוא מבצע? וכו' וכו'. לדוגמא, אניגמה, חברת סטארט-אפ שבסיסה בניו יורק, מספקת לחברות ביטוח המבטחות רכוש, הודעות בזמן אמת על שינויים במעמדם של מבנים מסחריים, כולל תוספת של מטבחים, דוודים או אלמנטים אחרים המשנים את פרופיל הסיכון של המבנים. Drive Spotter, סטארט-אפ נוסף מפתח פלטפורמה לניתוחי וידיאו, שמטרתה להפחית תאונות על ידי ניתוח הרגלי נהיגה והתראות נהיגה לחברות ביטוח וציי רכב.
באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים של Data Science, אשר מבצעים חיזוי וסגמנטציה, ניתן לרתום את עושר המידע העצום שברשות חברות הביטוח, לצד מידע ממקורות מידע חיצוניים ולבנות פרופיל מדויק ומותאם אישית לכל מבוטח לרבות הערכה מדויקת יותר של רמת הסיכון של הלקוח לחלות או להיות מעורב בתאונה למשל. מהלך כזה יאפשר לחזות את הסיכון בצורה יותר מדויקת ומותאמת אישית, ולכן גם לתמחר את הסיכון באופן אישי ולהתאים את עלות הכיסוי לסיכון.
גם טכנולוגיה של מיחשוב לביש עומדת להשתלב בעולם הביטוח העתידי, במיוחד בתחום של ביטוחי בריאות וביטוחי חיים. למשל – היכולת לעקוב אחר פרמטרים שונים כמו לחץ דם, דופק, רמות סוכר בדם ו/או פעילות ספורטיבית שהאדם מבצע, יכולה לשמש כלי יעיל לאיסוף מידע אודותיו. בארה"ב לדוגמא, חברות הביטוח כבר מציעות פרמיה גמישה, שמחירה יורד בהתאם לשיפור בהרגלי הלקוח ובפרמטרים הבריאותיים שלו.
שימוש בטכנולוגיות לניתוח ביג דאטה יעיל גם במקרים של איתור הונאות ביטוח, דרך השוואה בין פרופילים של תביעות עבר אשר הוכח כי נעשו במרמה, לבין תביעות חדשות שנראות חשודות. המידע שנאסף במרכזי הנתונים מאפשר לבצע חקירה מעמיקה יותר של תביעות חשודות ואף לבחון את רשת הקשרים של הלקוח, דרך הרשתות החברתיות למשל.
על פי חברת הייעוץ BCG האינטרנט של הדברים, טכנולוגיות ביג דאטה ו- Data Science, לצד הנגישות לאקו-סיסטם רחב יותר, ישפיעו באופן דרמטי על שוק הביטוח ועל הטרנד אליו הוא צועד – בניית פרופיל אישי של כל מבוטח, ברזולוציה מאד גבוהה. טרנד זה ישפיע על הערכת הסיכון של כל מבוטח ובהכרח גם על הסכמי ההתקשרות עם כל לקוח.