מה האסוציאציה הראשונה שעולה לכם בראש כשאתם שומעים את צמד המילים 'חברת פרויקטים'? שיחה עם נועם עומר, מנהל פרויקטים בכיר בחברת BIyond והמוביל הטכנולוגי בחברה, מספקת מבט מבפנים על ה-DNA הייחודי של BIyond ועל היתרונות של עבודה עם ובתוך חברת פרויקטים – לארגונים גדולים (אנטרפרייז), סטארטאפים ומקצועני דאטה ואנליטיקה.
נועם, מהנדס תעשייה וניהול עם התמחות במערכות מידע, עוסק בתחום הדאטה והאנליטיקה כבר למעלה מעשר שנים. הוא החל את דרכו בעולם הדאטה בגוף בטחוני גדול, שם עבד כתשע שנים ועבר בין תפקידי פיתוח BI, ניתוח מערכות, ניהול צוות והובלת פרויקטים רוחביים בחברה. משם עבר לנהל את תחום ה-BI בחברה לשירותים פיננסיים במשך כשנתיים. במהלך עבודתו בארגונים אלה הוא רכש הבנה עמוקה בתהליכי העבודה בארגוני אנטרפרייז, ולמד להכיר מקרוב את הצרכים, הטכנולוגיות והתרבות הארגונית בארגונים גדולים.
נועם, ספר איך הגעת ל-BIyond ולמה בחרת לעבוד דווקא בחברת פרויקטים? מה היו היתרונות בעיניך?
"אחרי שנים של עבודה ניהולית בעיקרה, הרגשתי שאני מתרחק מהתחום הטכנולוגי שאני כל כך אוהב, ובמקביל הבנתי שהטכנולוגיות איתן עבדתי כבר לא בחזית", מספר נועם. "כשקיבלתי טלפון מ-BIyond, שהגיעו אלי דרך מכרה משותפת, קסמה לי מאוד האפשרות לעבוד על מספר פרויקטים בו-זמנית ובטכנולוגיות שונות ומגוונות, עם כל הכלים הכי חדשים ומתקדמים בשוק. העבודה בחברת פרויקטים חושפת אותי ללקוחות מסוגים שונים – ארגונים גדולים וקטנים, חברות ותיקות וסטארטאפים, לקוחות שהטכנולוגיה בליבה העסקית שלהם, וכאלה שפחות. זו גם הזדמנות לעבוד עם לקוחות צעירים עם רעיונות אדירים, להיות חלק מה-Startup Nation".
מה התפקיד שלך ב-BIyond כולל ומה מיוחד בו?
"במסגרת התפקיד אני מנהל מספר פרויקטים, משלב הארכיטקטורה והדיזיין, דרך ניהול לו"ז הפרויקט ותוכנית העבודה, ועד לשלב מסירת התוצר ללקוח", משיב נועם. "במקביל לניהול הפרויקטים, אני משמש גם כמוביל טכנולוגי בחברה – בוחן כל הזמן טכנולוגיות חדשות ומרכז את כל המידע הטכנולוגי מול הספקים ומול עובדי החברה, החל מהחידושים בתחום שלנו ועד כנסים והדרכות".
"כחברה צעירה שעובדת עם טכנולוגיות שונות במגוון פרויקטים עבור לקוחות רבים ושונים, אנחנו רוצים לוודא שכל העובדים שלנו תמיד מכירים את הפרויקטים אחד של השני ולומדים גם מהקשיים שבהם נתקלים אנשי הצוות בפרויקטים האחרים. לכן, כחלק מתפקידי, אני מוביל אחת לחודש מפגש למידת עמיתים, בו אנחנו משתפים ב-use case מעניין שנתקלנו בו אצל לקוח ובדרכי הפתרון שבהן נקטנו. בנוסף, במידה וקיימת התלבטות כלשהי לגבי דרך הפתרון הטובה ביותר, יש לנו קבוצת slack בה המומחים שלנו מתייעצים אחד עם השני באופן רציף ושוטף ".
"הלמידה בכל פרויקט מעשירה את הניסיון שלי ושלנו כצוות, ניסיון שאיתו אנחנו מגיעים לפרויקט הבא. BIyond בת 7 שנים, כל אחד מהעובדים בחברה מגיע עם לא מעט שנות ניסיון מקצועי מאחוריו, ובזכות השיתוף הרב בצוות, הגיוון בסוגי הפרויקטים ומגוון הטכנולוגיות שאנחנו עובדים איתן – הלמידה שלי ושל כל אחד מאיתנו מואצת והידע עצום בהשוואה לכל מקום אחר שאני מכיר".
ספר על פרויקט מגניב במיוחד שיצא לך לעבוד עליו…
"לקוח בתחום הסייבר הגיע אלינו עם בקשה לבחון הוספת פיצ'ר חדש למוצר שלו המתבסס על מידע גיאוגרפי", מספר נועם. "לפני שפנה אלינו, הוא ביצע את רוב האנליזות שלו באקסל, אך בשלב מסויים כמויות הדאטה שלו גדלו כל כך, עד שגרמו לתהליך האנליזה להיות כבד וארוך".
"הפרויקט התחיל משלב הוכחת ההיתכנות (POC), בו ביצענו בחינה, התאמה ויישום של שתי ארכיטקטורות שונות המתאימות ל-use case של הלקוח ולצרכים העתידיים שלו. שלב זה כלל שיחות עם המשתמשים העסקיים בחברה והתאמת הכלים לצרכים אל מול היכולות של הלקוח".
"לאחר סיום שלב ה-POC ובחירת הארכיטקטורה הסופית, התבצע שלב היישום, בו תוך זמן קצר מאוד הוקם pipeline הכולל data lake, סביבה אנליטית סקלאבילית, תהליכי ELT + ETL מורכבים וגם דשבורדים בכלי ה-BI המתקדמים בשוק, הכוללים תמיכה רחבה ביכולות GIS".
"היה פה אתגר בכמה היבטים: התאמת הטכנולוגיה למשתמשים, לצורך העסקי ולצרכים העתידיים, לוחות זמנים קשיחים, וצורך ביצירתיות רבה כדי לפתור את הקשיים שהתעוררו במהלך העבודה", מסכם נועם.
ממה אתה נהנה במיוחד בעבודה אצל הלקוח?
"השונות והמגוון של הלקוחות הם מדהימים, כל לקוח מחזיק יחידת Data שונה לחלוטין שנמצאת במיקום אחר בארגון – בתשתיות, תחת ה-CTO, בשיווק, כיחידה עצמאית שעוד לא מוקמה בארגון ועוד וריאציות שונות ומגוונות".
"הלקוחות עובדים בקצבים מאוד מהירים אך לפעמים נדרש מישהו חיצוני שיבוא ויעשה סדר דווקא בתהליכי העבודה ובליווי הקמת יחידת ה-Data. הלקוחות שלנו מאוד מבריקים ובעלי חזון אך בו זמנית יודעים להתאים את עצמם לשינויים בצורה מדהימה".
מה אתה אוהב במיוחד בBIyond?
"BIyond כחברה שינתה את כל מה שחשבתי על חברות פרויקטים. בעבר חשבתי על חברת פרויקטים כחברה המספקת שעות עבודה לארגונים, אבל היום כשאני מסתכל על זה מבפנים – אני רואה את החוזקות שלה בפן אחר. BIyond היא המקום המושלם להתפתחות מקצועית וטכנולוגית – מספקים לך את כל הכלים ללמוד ולהתנסות בכל הטכנולוגיות הכי חדשות בשוק כמו גם לבחון שיתופי פעולה אפשריים עם חברות סטארטאפ חדשות ועם מוצרים שעוד ישמעו עליהם בשוק בשנים הקרובות".
"יתרון משמעותי נוסף ב-BIyond הוא האפשרות לשמש Trusted Advisor של הלקוח עם אחריות מלאה על התהליך מתחילתו ועד סופו. החברה לא משמשת כמפיץ (ריסלר) של אף טכנולוגיה ואין לה מחוייבות לאף ספק או כל שיקול זר אחר. השיקול היחיד שמנחה אותנו הוא טובת הלקוח והתאמת הפתרון לצורך המאוד ספציפי שלו. זה מאפשר להכיר הרבה טכנולוגיות, ללמוד, להתנסות, ולצבור הרבה מאוד ניסיון שלא ניתן לקבל כשעובדים על פרויקט אחד או שניים בחברה 'רגילה'".
"בכל שאלה מקצועית יש מעטפת שתומכת עד למציאת הפתרון הנכון ללקוח, אם זה ע"י צוות המומחים שלנו או בעזרת השותפים העסקיים שלנו. אני אוהב ללמוד ומשתדל תמיד להיות במהלך קורס כלשהו ב-Udemy, אבל לימוד חומר מקצועי מקורסים זה דבר אחד, בעוד שב-BIyond אתה ממש מיישם בפועל בפרויקטים שלך את כל מה שאתה לומד ולוקח את עצמך לגבהים חדשים. אני יכול להעיד על עצמי שקצב הלמידה שלי הואץ מאוד מאז שהגעתי לחברה ולכן אנחנו מאוד מקפידים גם על גיוס עובדים רעבים ללמידה ובעלי יכולות למידה גבוהות ביותר".
במה זה שונה מדברים שעשית בעבר?
"בעבר עבדתי בחברות גדולות, שבהן תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות מאוד מובנים וכרוכים בהרבה שלבים, כך שבכל שינוי מעורבים הרבה מאוד גורמים בחברה. כתוצאה מכך, התהליכים בדרך כלל יותר ארוכים. אבל היום גם ארגונים גדולים רוצים לאמץ את היכולת של הסטארטאפים ליישם פרויקטים במהירות, ולנו יש את היכולת להעביר פתרונות וניסיון בין הפרויקטים, כך שאנחנו מביאים גם ללקוחות האנטרפרייז קצב עבודה מוגבר ויכולת לבחון פתרונות ולבצע שינויים באופן מהיר מאוד, כשקבלת ההחלטות תמיד מתבצעת מתוך שיקול מקצועי בלבד".
"במקומות עבודה קודמים יכולת לעבוד עם טכנולוגיה מסוימת ולהבין שהיא לא מתאימה יותר או שיש משהו הרבה יותר מתאים, אך המעבר והשינוי לקחו זמן רב מאוד, בעוד שבעבודה היום המעבר לטכנולוגיה אחרת הוא פשוט ומהיר".
"בנוסף, בחברות קודמות שעבדתי בהן כל עובד היה מטפל בחלק קטן של תהליך העבודה עם הדאטה, ואילו אצלנו כל עובד נדרש להיות ורסטילי מאוד ולדעת לתת פתרון מקצה לקצה. זה אומר שאם הלקוח הוא חברת סטארטאפ שמתנהלת בבלאגן (שהוא גם חלק מהגמישות של ארגון צעיר ולפעמים נובע מגדילה מהירה), אנחנו יודעים לבנות תהליך ברור ומובנה ולתת מענה מהיר, ובחברות אנטרפרייז עם תהליכים מאוד ברורים, אנחנו יודעים להשתלב בתוך תהליכים קיימים וליישם שינויים במהירות".
תודה נועם!
אם יש לכם שאלות נוספות אליו או אלינו, מוזמנים לכתוב לנו.