ההתפתחות העצומה ביכולות איסוף המידע של חברות, פתחה עולם חדש ואפשרה לארגונים רבים ברחבי הגלובוס לנתח מידע זה לשימושים שונים. כיום, אנו עדים ליתרונות ניתוח מידע רפואי כדי לזהות קשר בין מתן תרופה אחת לטיפול במחלות שונות. ניתן לראות כיצד עיבוד וניתוח מידע מהיר ויעיל מסוגל להשפיע על תוצאות הבחירות במדינות שונות. לא בכדי חברות מוצר רבות (חברות סטארט-אפ) ממנפות את המידע הרב הנאסף ממקורות שונים, כדי לפתח מוצרים ושירותים. לדוגמה, בתחום הפרסום באינטרנט ניתן לזהות את השימוש של חברות כמו SimilarWeb ו- AppsFlyer באיסוף דאטה משמעותי מלקוחות, עיבודו והנגשה של הניתוח והתובנות חזרה ללקוחות. כך נבנים מוצרי הדאטה המתקדמים ביותר בשוק.
מה הופך את מוצרי הדאטה לעוצמתיים כל כך
הסוד הטמון במוצרי הדאטה אינו רק באיסוף ושמירת המידע. פעולה זו יכול לבצע כל מסד נתונים בסיסי עם מעט קוד תכנות המושך את המידע. העוצמה האמיתית של מוצרים אלה היא הפקת התובנות מהמידע. אם יהיו בידכם כל נתוני המכירות הגולמיים של חברות כמו "אפל" או "פורד" לא תוכלו להפיק מהם הרבה ידע, אך אם הם ינותחו בצורה נכונה, ויוצגו בפני מקבלי ההחלטות בחברות בתחום התקשורת או הרכב, באמצעות גרפים מתאימים הם יאפשרו לזהות מגמות צריכה, שיכולות להשפיע על תכנון מוצרים חדשים או השקעה נוספת במוצרים קיימים. דוגמה נוספת לכך היא חברה המפתחת מצלמות לניטור מידע. יחודו של המוצר אינו המצלמה עצמה או איכות הצילום, אלא תוצאות הניתוח החכם של הדאטה הנאסף על ידי מצלמה זו.
אילו חברות מוגדרות כחברות דאטה?
כיום, ישנן מגוון חברות הנכללות בקטגוריה של חברות דאטה. מרביתן חברות הזנק (סטארט-אפ), וחלקן חברות וותיקות ומוכרות יותר בעלות מוצרים עוצמתיים לניתוח ועיבוד מידע. אם נבחן את הייחוד של חברות השמה גדולות, נגלה כי כוחן טמון לא רק בקבלת קורות החיים של מועמדים רבים, אלא ביכולת לבצע אבחון, ולנתח באופן סטטיסטי את תוצאות המבחן והציונים, שהתקבלו בכל אחת מהקטגוריות במבחן. תוצאות אלה ניתנות לאיסוף, ניתוח והשוואה במטרה לזהות באופן אוטומטי את המועמדים המתאימים ביותר לכל משרה, על פי נקודות הייחוס (בנצ'מרקס) של הנישה שבה פועל הארגון, ולגייסם.
חברות פיננסיות מסורתיות וגדולות, כמו חברות ביטוח, משתמשות אף הן ביכולות הניתוח של מוצרי דאטה ואנליטיקה. במקרה זה המוצר הוא פיזי – הפוליסה עצמה. ניתן להפוך כל פוליסה למוצר חכם יותר על ידי איסוף נתונים משמעותיים מהפוליסות וניתוחן. תהליך זה מאפשר בניית הצעות מחיר ופרמיות אישיות על פי מאפייני הנהג והרכב כמו גיל, מין, אופן השימוש ברכב, חיוב בהתאם לקילומטרים שכל נהג נוסע בחודש, הנחה על התקנת חיישנים ומאפיינים נוספים המשפיעים באופן ישיר על הסיכוי הסטטיסטי שרכב זה יהיה מעורב בתאונה.
לסיכום, מוצרי מידע מסוגלים להפוך מידע גולמי לנכס משמעותי של הארגון באמצעות ניתוח חכם והפקת תובנות משמעותיות. ניתן להשתמש ביכולות אלה כדי להגדיל את היעילות בארגון, למקסם רווחים ולקבל יתרון משמעותי על המתחרים בתעשייה.