העולם שלנו מוצף במידע והשימוש בטלפונים חכמים ויחידות תקשורת ניידות אחרות כמו טאבלטים, מביא ליצירת גל גדול במיוחד – שלא לומר צונאמי – של נתונים שעשויים להיות בעלי ערך עסקי משמעותי. יש לא מעט דרכים בהן ניתן לנצל את הנתונים המתקבלים בעקבות השימוש בטלפונים חכמים. רבים כבר יודעים כי ביג דאטה מאפשר לארגונים להתייעל בכל הרמות, וכי מותגים יכולים לשפר את הדיוק בפרסום לקהלי מטרה שונים. אבל זה לא כל כך פשוט. המידע העשיר שמקורו בטלפונים חכמים יהיה שימושי רק במידה והוא ייאסף ,ייקלט, ייאגר ויעובד בחוכמה. הנתונים עצמם הם בעלי חשיבות גבוהה – אין ספק בכך, אבל בחירה נכונה של סוג הנתונים, חשובה אפילו יותר. הכוונה היא לצורך בהגדרת מטרות ויעדים ובעקבותיה הגדרה מדויקת של סוגי הנתונים הדרושים.
על מנת שהחיבור רב הפוטנציאל בין ביג דאטה לעולם המובייל אכן יתרום ליצירת ערך עסקי, יש לשים לב למאפיינים הבאים:
ביג דאטה זקוק להגדרה
מקורות רבים מתייחסים אל ביג דאטה כאל תשתית נתונים המסוגלת להתמודד עם ארבעה מאפיינים, המכונים 'ארבעת ה-Vים': נפח (Volume), מהירות (Velocity), מגוון (Variety), ואימות (Veracity). אולם יש גם V חמישי ולא פחות חשוב: ערך (Value).
כדי שהמידע יהיה בעל משמעות לארגון, צריך לבחור את אוסף הנתונים הרלוונטיים, לאגור את המידע ולאכסן אותו באופן יעיל, ובהמשך לנהל את הנתונים, לנתח אותם ולהפיק מהם את המקסימום. לנתונים עצמם אין כל משמעות אם לא ניתן להפיק מהם תובנות בעלות ערך עסקי.
מובייל ו –ביג דאטה. הזוג מושלם
בעולם המובייל, ביג דאטה מתייחס לא רק לאפשרות לאגור ולנתח את נתוני השימוש של טלפונים חכמים על מנת ללמוד על הרגלי הלקוחות. הנתונים נוצרים גם על ידי אפליקציות ושירותים הפועלים ברקע. טכנית, אין הבדל גדול בין הנתונים המגיעים מטלפונים חכמים, לאלה שמקורם באינטרנט. ההבדל העיקרי מתבטא בהרגלי השימוש של הצרכנים בערוצים הדיגיטאליים. הצרכנים כיום מייצרים הרבה יותר נתונים מאשר בעבר, והם משאירים אחריהם עקבות דיגיטליים בכל פעולה או תנועה שלהם. גם כאשר הטלפונים החכמים שלהם לא בשימוש, הם ממשיכים לייצר נתונים – כולל, למשל, נתוני מיקום.
חווית מובייל מותאמת אישית
ביג דאטה מציע שפע של יתרונות עבור עולם המובייל, אולם השימוש העיקרי שנעשה בו כיום הוא למטרות אופטימיזציה ופרסונליזציה של שירותי מובייל. מפתחי אפליקציות לדוגמא, יכולים להשתמש בנתונים על מנת לשפר את המוצרים שלהם. זמני השימוש באפליקציות הם נתונים חיוניים עבור מפתחים. באמצעות פתרונות ביג דאטה, הם יכולים להשוות בין זמני השימוש באפליקציות שלהם לבין אפליקציות מתחרות, ולהפיק תובנות אשר יסייעו להם בשיפור המוצר.
פרסום במובייל
Location Data, מידע מבוסס מיקום, הוא אחד המרכיבים החיוניים ביותר של ביג דאטה בעולם המובייל. למשה זהו ההבדל העיקרי בין ביג דאטה בעולם המובייל לבין ביג דאטה באינטרנט. היכולת לפרסם לקהל מטרה מפולח, על בסיס מיקום בזמן אמת והרגלי שימוש אישיים, מרתקת את המפרסמים והפרסומאים ויש לה פוטנציאל לתרום למהפכה של ממש בעולם הפרסום והשיווק.
המקרים הבאים מציגים מספר דוגמאות לשילוב בין ביג דאטה למובייל, המעניק יתרון עסקי ותחרותי אמיתי לחברות:
T-Mobile USA
הספקית הסלולארית שילבה Bug Data ממספר מקורות כדי לקבל מידע שיסייע לה לחזות נטישת לקוחות. על ידי ניתוח מידע שנאסף ברשתות החברתיות, לצד נתוני פעילות ונתוני חיוב שמקורם במערכות ה-CRM והבילינג של החברה, היא הצליחה להביא לצמצום של כמחצית מכמות הנוטשים ברבעון אחד.
US Xpress
החברה המספקת מגוון שירותי הובלה ושינוע, אוספת מדי יום כאלף פריטי מידע על כל משאית. מצריכת הדלק, מצב הצמיגים והמנוע וכמובן גם פריטים מבוססי מיקום כמו מהירות הנסיעה, המיקום, עצירות למנוחה ועוד. ניתוח הנתונים הללו, המשודרים בזמן אמיתי באמצעות מערכות מובייל ייעודיות מאפשר לחברה לנהל טוב יותר את צי המשאיות שלה ולצמצם משמעותית את הוצאות התפעול.